Fondazione Marco Fodella

 

 

 

 

 

"Con gratia, e maniera"
virtuosismi vocali e strumentali del tardo Rinascimento

 

 

 

Michael Canche
controtenore

GALATEA
dir. Paul Beier

Monica Huggett
 
violino   

Bruce Dickey
 cornetto

Emilia Benjamin     Sabina Colonna Preti
viole da gamba

Paul Beier     Richard Savino     Craig Marchitelli
liuto, chitarra barocca, chitarrone

Gianluca Capuano
organo

 

PROGRAMMA

 

Luzzasco Luzzaschi
O dolcezze amarissime d’Amore 1601

Giovanni Battista Bovicelli
Ave verum diminuzioni su Io son ferito ahi lasso di Palestrina 1594

Giovanni Antonio Terzi
Canzona Decimaquinta di Fiorenzo Maschera 1593

Riccardo Rognoni
Diminuzioni su Domine quando veneris di Palestrina 1592

Girolamo Dalla Casa
Diminuzioni su Alla dolce ombra I~III di Cipriano de Rore 1584

Giorgio Mainerio
La Billiarda: Ballo & Saltarello 1578

Girolamo Dalla Casa
Diminuzioni su Alla dolce ombra IV~VI

INTERVALLO

Francesco Rognoni Taeggio
Sonata Seconda 1626
Diminuzioni su Io son ferito ahi lasso di Palestrina
1620

Andrea Gabrieli
Anchor che co’l partire di Cipriano de Rore 1596

Giovanni Battista Bovicelli
Diminuzioni su Anchor che co’l partire 1594

Lorenzino Tracetti
Preludio 1603

Giovanni Antonio Terzi
Diminuzioni su Vestiva i colli di Palestrina 1593

Bartolomeo de Selma e Salaverde
Diminuzioni su Vestiva i colli di Palestrina 1638

Giorgio Mainerio
Pass’e mezzo moderno & Saltarello 1578

Giovanni Battista Bovicelli
Diminuzioni su Io son ferito ahi lasso di Palestrina 1594

Luzzasco Luzzaschi
Troppo ben può questo tiranno Amore 1601

 

6 ottobre   13 ottobre   20 e 24 ottobre

3 novembre   9 novembre   27 gennaio

 

 

XI ciclo 2005

 

20 ottobre
Basilica di San Marco
Sacrestia Monumentale - ore 21
San Marco - Milano

24 ottobre
Teatro Olimpico di Andrea Palladio 1579
24 ottobre    ore 21
Vicenza
      
con il Festival di Musica Antica Spazio & Musica di Vicenza

 

This program charts the relatively little explored waters of virtuoso vocal and instrumental music of the late Renaissance, a repertoire of great importance in the development of Baroque musical forms and styles.

 The late 16th century was an age of phenomenal improvisers – performers who extended the limits of vocal and instrumental language by extemporizing on well known songs of the day, much in the same vein as the great jazz artists of the 20th century who improvised on the best hits of their day. The “raw materials” for these extravagant improvisations (called “diminutions”) were often vocal works, madrigals and canzonas, composed by established composers of the previous generation, such as Palestrina and Cipriano de Rore, whose best loved songs sometimes remained on the charts for a century or more. A case in point is Palestrina’s madrigal “Vestiva i colli” of 1555, one of the “greatest hits” of the Renaissance, presented here in a late 16th century version with diminutions for lute (1593), and also in a version for violin and viola da gamba published in the extraordinarily late date of 1638. Of special interest are the works by the Rognoni of Milan, father and son, who both published masterpieces and treatises on virtuoso vocal and instrumental technique. The son, Francesco, is considered to be the first great violinist in that instrument’s illustrious history. The program contains works featuring each of the six most prolific and influential musical “instruments” of the age: voice, lute, cornetto, violin, viola da gamba and organ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1995   1996   1997   1998   1999   2000   2001   2002   2003   2004   2005   2006   2007   2008   2009   2010   2011   2012

 

 

Home | Borse di studio | Altre attività | Contatti